Blog

3 FOX ACTIVITIES FOR AUTUMN

Dziś postaram się nie rozgadać, a przynajmniej nie rozpisać. Będzie krótko, jesiennie: FOX & VEGGIES/ FRUITS. Dlaczego? Bo to typowo jesienne klimaty. Mam trzy propozycje zabaw- idealne zarówno dla młodszych, jak i starszych dzieci przedszkolnych. Zabawy i rymowanki traktują o tym samym, ale można zmieniać poszczególne elementy. Ponadto możecie wybrać tę, która najbardziej przypadnie Wam do gustu. A może w każdej grupie wiekowej wykorzystacie inną? Zapraszam do korzystania i czerpania inspiracji 🙂

UWAGA: pierwsza rymowanka nie jest mojego autorstwa- niestety nie pamiętam czyjego, ale wydaje mi się, że w podobnej formie słyszałam taką rymowankę na szkoleniu magazynu Get Creative!. Bardzo możliwe, że jest to własność intelektualna Edyty Pikulskiej. Pozostałe dwie są moją wesołą twórczością, w miarę możliwości proszę je podpisywać chociażby podając źródło (Let Them Grow) i nie przywłaszczać 😉

GINGER FOX

CZEGO POTRZEBUJĘ: pudełka, flashcards z warzywami/ owocami (można też wyciąć warzywa/owoce i zalaminować, wtedy łatwo wyciągać je z pudełka), pomarańczowego szalika/ maski/ pacynki lisa

Zawsze w sklepie wybieram najpiękniejsze i najfajniejsze pudełka. Najpierw cieszą moje oczy w domu, potem wykorzystuje je do zajęć 🙂

Do pudełka (np. pomalowanego w jesienne barwy kartonu po butach) wkładamy flashe lub wycięte i zalaminowane warzywa/ owoce (lub naturalne produkty… jeju!👌). Jedno z dzieci jest lisem (bardzo ważne, aby wyposażyć je w atrybut- przewiązać szalik tak, by tworzył ogon, założyć maskę lub dać do potrzymania pacynkę). Lis siada przed swoim boxem i wspólnie z resztą dzieci recytuje:

Ginger fox, ginger fox

What is in your box?

Lis strzeże swoich skarbów 🙂

Gdy rymowanka dobiegnie końca- wyciąga jeden z obiektów z pudełka (jakikolwiek by nie był) i dalej gra toczy się w zależności od wyboru w poszczególnych wariantach:

🦊 lis sprawdza, co znajduje się na obrazku i nazywa go- w zależności od możliwości po polsku lub po angielsku (jeżeli po polsku to nie zapomnijcie nazwać słówka po angielsku i zaproponować powtórzenie: „It’s a carrot. Let’s repeat: it’s a carrot”),

🦊 lis, wylosowawszy dane warzywo/ owoc próbuje narysować je na tablicy ścieralnej (wersja łatwiejsza) lub w powietrzu (wersja trudniejsza) (chociaż kto wie co jest trudniejsze?). Reszta dzieci stara się odgadnąć nazwę produktu,

🦊 lis wyciąga na światło dzienne obrazki z warzywami/ owocami i zachęca innych do wypowiedzenia odpowiedniej nazwy. Ten, kto jako pierwszy wypowie prawidłową nazwę (od możliwości Waszej grupy zależy czy będzie to w języku angielskim czy polskim)- zostaje kolejnym lisem.

Karty obrazkowe do pobrania pod postem.

BROCCOLI SWEET

CZEGO POTRZEBUJĘ: flashcards z warzywami/ owocami, flashcards ze zwierzętami, obrazek przedstawiający cukierek (lub prawdziwego cukierka)

Do tej zabawy natchnęła mnie piosenka Super Simple Songs „Do you like broccoli ice cream?”. Co by było, gdyby cukierki miały smak warzyw? Yummy czy raczej yucky? 😀 Zdecydujcie sami 😉 Powiem tyle- chrześniak mojego męża swego czasu ubóstwiał lody bazyliowe (jak dla mnie nie do zjedzenia), a w mojej pobliskiej lodziarni można kupić lody o smaku chleba z masłem i inne wynalazki… Wynalazki? Hm. Nasze dzieci, zwłaszcza te młodsze, nie wiedzą jeszcze, że do słodyczy zaliczamy wyłącznie to, co słodkie. Jeśli któreś lubi wcinać pomidorki koktajlowe (jak mój syn) to może to być dla niego równie dobry deser jak kawałek ciasta czy babeczka 😉 Wszystko to schematy, które nas- dorosłych- ograniczają, a dla naszych dzieci są po prostu kolejną propozycją. A jako, że staramy się w naszych wychowankach rozwijać kreatywność, nie ograniczamy i cenimy nietuzinkowe rozwiązania, wspieramy eksperymentowanie i myślenie wychodzące poza ramy- ta zabawa jest idealna, aby poznać zarówno preferencje smakowe jak i (w drugim wariancie) rozwijać pomysłowość i nowatorstwo.

(A jeszcze odnośnie mojego syna- kabanosa uwielbia zagryzać winogronami…- zdecydowanie yucky!)

Miało być krótko więc do rzeczy- oto rymowanka:

Little fox, what would you like to eat?

I want a… broccoli sweet!

Warianty do wykorzystania:

🦊 lisek losuje jedną spośród położonych obrazkiem do dołu kartek- gdy sprawdzi co zawiera- informuje o tym resztę (po angielsku lub po polsku),

🦊 po nazwaniu produktu i dodaniu „sweet” prowadzący pyta liska: „Do you like a… broccoli sweet?”. Lisek odpowiada „yes” lub „no”,

🦊 lisek może zapytać też wybraną osobę: „Do you like… broccoli sweets?”. Możecie wykorzystać też emotikony- wesołe i smutne lub kciuki- uniesione lub opuszczone. Poszczególne elementy można kłaść przy danym warzywie.

🦊 gdy lisek wylosuje i nazwie obrazek- kładzie go przy karcie/ kartce odpowiadającej kolorowi produktu, po czym nazywa go lub pyta wybraną przez siebie osobę: „What color?” lub po prostu wskazuje osobę, aby ta, z pomocą prowadzącego powiedziała jaki kolor ma dane warzywo/ owoc,

🦊 na koniec zajęć/ na kolejnych zajęciach można zrealizować pracę plastyczną „My veggie sweet”- dać do narysowania, odrysowania lub gotowy szablon cukierka, niech dzieciaki w środku narysują wybrane warzywo/ owoc. Na koniec zapytamy: „What’s this?”- „It’s my carrot sweet!”. „Would you like to eat a carrot sweet?”- „Yes!”/ „No!”.

Oczywiście zachęcam do zamieniania zwierząt leśnych- zamiast „little fox” możemy zastosować „little bear”, „little squriell” itd. Co Wam przyjdzie do głowy 🙂

Taka mała inspiracja 🙂

HAVE A SNACK

CZEGO POTRZEBUJĘ: flashcards z warzywami/ owocami

Stańcie w kole, na podłodze rozłóżcie karty obrazkowe i zabierzcie się za recytowanie rymowanki:

All night and all day

little fox wants to play.

Touch your tummy, touch your back,

drink some water, have a snack!

🦊 Podczas rymowanki w myśl metody TPR oczywiście pokazujemy poszczególne części ciała, ale możemy je zmieniać. Żeby się rymowało warto pozostawić „back”,

🦊 po skończonej rymowance wskażcie dziecko, które wybierze sobie przekąskę. Zachęcajcie do nazwania jej w języku angielskim, polskim, a jeżeli nie chce- głośno i wyraźnie powiedzcie „It’s a potato!” po czym poproście, aby wszystkie dzieci powtórzyły,

🦊 można także zastosować inne pytania np. „Is this a tomato?”, „Do you like tomatoes?”, „Who likes tomatoes?”, „If you like tomatoes- rise your hand/ jump/ sit down”. Ćwiczymy więc w ten sposób różne wyrażenia, oswajamy i osłuchujemy dzieci z językiem,

🦊 do pytania: „Who likes…?” możemy użyć emotikonów- poprosić, aby dzieci podnosiły odpowiednią buźkę w zależności od swoich preferencji 😉

🦊 można zmieniać też samego liska- do zabawy włączyć: little bear, little squirriel, little owl…

Mam nadzieję, że zaproponowane przeze mnie zabawy przydadzą się Wam podczas jesiennych zajęć. Korzystajcie 🙂

Pliki do pobrania

  • png b11
    Wielkość pliku: 118 KB Pobrania: 58
  • png b10
    Wielkość pliku: 211 KB Pobrania: 40
  • png b9
    Wielkość pliku: 92 KB Pobrania: 32
  • png b8
    Wielkość pliku: 199 KB Pobrania: 35
  • png b7
    Wielkość pliku: 121 KB Pobrania: 27
  • png b6
    Wielkość pliku: 513 KB Pobrania: 25
  • png b5
    Wielkość pliku: 96 KB Pobrania: 26
  • png b4
    Wielkość pliku: 116 KB Pobrania: 24
  • png b3
    Wielkość pliku: 144 KB Pobrania: 24
  • png b2
    Wielkość pliku: 394 KB Pobrania: 27
  • png b1
    Wielkość pliku: 252 KB Pobrania: 31

Jeden komentarz

  • english teacher

    Świetne propozycje !! Mam angielski 5 razy w tygodniua i tak może mi zabraknąć czasu na te wszystkie zabawy 😍😍😍

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *