Blog

NEW CHRISTMAS IDEAS

No teraz to już serio przesadziłam z czasem jaki minął od ostatniego wpisu… No, ale co zrobić- obowiązków coraz więcej i w domu i w pracy… Dziś rzucam garść pomysłów na nowe zabawy świąteczno- zimowe. Zapraszam!

(Na dole pdf do wydruku- część kart w mniejszym i większym rozmiarze- sprawdźcie zanim wydrukujecie!)

SANTA, ARE YOU HERE?

CZEGO POTRZEBUJĘ: wydrukowanych obrazków przedstawiających świąteczne symbole (pdf na dole strony), do wyboru: kawałków tektury lub kartony, kubeczków papierowych, kubeczków po jogurtach lub nakrętek od słoików itp.

Na początek prosta zabawa do wykorzystania z dziećmi zarówno młodszymi jak i starszymi. Przydaje się do utrwalania słownictwa. Fajnie też łączy się z piosenką Super Simple Songs „Santa, where are you?” uwielbianą przez wszystkie dzieci (i dorosłych chyba też?). Wybierzcie sobie z poniższych te symbole świąteczne, które wprowadziliście w swoich grupach. Wytnijcie je i- w zależności od wybranej opcji- zalaminujcie, przyklejcie do tekturki, na dno papierowych lub plastikowych kubeczków lub nakrętek od słoików. U mnie są to oczywiście nakrętki od słoików- mam ich dużo i lubię ich kształt i poręczność, a poza tym spełniają zasadę NEVER REFUSE TO REUSE 😀

Mam sporo nakrętek po pastach kanapkowych. Zrobiłam idealnej wielkości koła- pasują jak ulał i można je wymieniać bez konieczności przyklejania.

Gdy mamy już przygotowane pomoce posadźmy dzieci w kole i rozdajmy każdemu jedną nakrętkę/ kubeczek itp. Nie sprawdzamy co jest pod spodem dopóki nie zaśpiewamy wersów: ‚Santa, Santa, where are you? Santa, Santa, where are you?’. Po zaśpiewaniu wcielcie się w rolę poszukiwacza Świętego Mikołaja i kolejno podchodźcie do poszczególnych dzieci pytając: „Santa, are you here?”. Dopiero wtedy wskazane dziecko może sprawdzić co znajduje się pod nakrętką. Oczywiście musi odpowiedzieć: No lub Yes. Starsze dzieci mogą powiedzieć: ‚No, it’s a Christmas Tree!’, ‚Try again!’ lub ‚Yes! Congratulations!’. Gdy Santa zostanie odnaleziony wszystkie dzieci sprawdzają swoje obrazki i podają nazwy rzeczy, które się na nich znajdują. Po tym kładą swoje rekwizyty na środku, następuje wielkie mieszanie po czym rozdajemy każdemu nowy element i przechodzimy do następnej kolejki. Gdy dzieci załapią o co chodzi w zabawie możesz wyznaczyć inne osoby do poszukiwania Świętego.

Rzadko coś wyrzucam. Znalazłam takie śnieżynki, które przykleję na nakrętki- będzie bardziej zimowo ❄❄❄

WHERE ARE YOU?

CZEGO POTRZEBUJĘ: flashcards przedstawiających postaci związanych ze Świętami Bożego Narodzenia

To właściwie modyfikacja piosenki „Finger Family Song”- pamiętacie ją? Poszczególnym dzieciom rozdajemy karty obrazkowe (możemy rozdać je w tajemnicy, tak aby był element niespodzianki- z obrazkiem zapoznaje się tylko właściciel). Będziemy wywoływać poszczególne symbole świąteczne przy pomocy piosenki zmieniając nieco tekst, a mianowicie:

Santa Claus, Santa Claus- where are you?

na co wywołane dziecko zaśpiewa, machając do reszty:

Here I am, Here I am! Waving at you!

Oczywiście nie wymagamy od dzieciaków od razu śpiewania- wystarczy, że dana osoba zorientuje się, że to o nią chodzi i pomacha. Po kilkukrotnym zaśpiewaniu piosenki możemy już zachęcać do powtarzania kwestii ‚Here I am!’, starsi to nawet sami wpadną na to, że chcą dawać znać samodzielnie. W zależności od tego, kogo będziemy wywoływać zmieniamy na: Reindeer, Christmas Tree, Little Elf. Możemy też zastosować komendy: smiling at you 🙂 lub waiting for you- wtedy wiadomo, że wszystkie dzieci muszą zgromadzić się przy postaci, którą wywołały.

HOW MANY REINDEERS?

CZEGO POTRZEBUJĘ: do wyboru: dzwonka, janczarów, trójkąta, bębenka lub innego instrumentu

Kto legitymuje się sporą praktyką pracy z maluchami w przedszkolu- na penwo zna tę zabawę. Ja lubię z niej korzystać w grupach starszych- 5- i 6-latków. Instrument jest w tej zabawie obowiązkowy! No dobra, da się bez niego obejść, ale bardzo zaniży to atrakcyjność zabawy… A chyba o to nam chodzi, żeby było przyjemnie, prawda? 😉 Jeśli więc macie pod ręką jakikolwiek instrument- weźcie go na zajęcia i wykorzystajcie.

Do rzeczy: spośród dzieci wybieramy Santa Clausa- będzie szefem reniferów- reszty dzieci. Stanowisko Mikołaja jest oczywiście stanowisko przejściowe, proponuję za każdym razem zmieniać piastującą je osobę. Wszyscy wiedzą, że renifery słuchają swojego bossa… Można im zresztą o tym przypomnieć (‚Here’s your boss, you have to listen to him/ follow his instructions’). Puszczamy świąteczną, zimową muzyczkę, do której renifery tańczą tak jak chcą. Gdy muzyczka ucichnie, renifery zadają Mikołajowi pytanie: Santa, Santa, how many? A zadaniem Mikołaja jest zagranie na instrumencie kilka razy, w możliwie równym tempie. Renifery w głowach liczą ile razy zagrał Mikołaj i ustawiają się w zaprzęgi- w jednym musi być tyle reniferów ile razy zagrał szef. Znów puszczamy muzykę, a zaprzęgi poruszają się w jej rytmie.

UWAGA NR 1: ja zwykle stosuję zaprzęgi podobne do pociągów- dzieci trzymają się za ramiona; mogą też chwycić się za ręce, tworząc łańcuchy.

UWAGA NR 2: Uczul dzieci, że lepiej będzie, gdy nie będą grały szesnastu dźwięków. Niech zagrają 2, 3, max 6 razy.

Co z pozostałymi reniferami, które nie załapały się na żaden zaprzęg? No cóż, z decyzjami Mikołaja się nie dyskutuje- czekasz jedną kolejkę 😉

UWAGA NR 3: Zachęć dzieci do poszukiwania zaprzęgowych partnerów- podczas tworzenia zaprzęgów jest sporo zamieszania. Poproś więc dzieci, które nie mają jeszcze pełnego składu, aby podniosły wysoko rękę krzycząc: ‚Here!’, wtedy zagubiony renifer łatwiej odnajdzie grupę.

Oczywiście zawsze najlepiej jest najpierw kilka razy być mistrzem ceremonii i poprowadzić zabawę- w tym przypadku wcielić się w rolę Mikołaja. Gdy dzieciaki już załapią o co chodzi- przejmują pałeczkę 😉

I jeszcze słowo na temat instrumentów: zaangażuj dzieci do grania na nich. W jaki sposób? Niech po kolei grają na janczarach (cóż za wspaniały typowo świąteczny instrument!😍) i w ten sposób dają znać reniferom kiedy mają pędzić, a kiedy się zatrzymać. To będzie dla nich prawdziwa frajda 🙂

SANTA, GET FIT!

CZEGO POTRZEBUJĘ: obrazków przedstawiających Świętego Mikołaja w różnych pozycjach (pdf na dole strony)

Ja dodatkowo przykleiłam moich Mikołajów na choinki, żeby było bardziej świątecznie 😉

Dorzucam Wam jeszcze śmieszne obrazki z Mikołajem w różnych pozycjach 😉 Zróbcie z tego memory albo gimnastykujcie się odwzorowując ułożenie rąk oraz całego ciała. Pamiętajcie, że aby byłą to pełnowartościowa zabawa (tzn. i tak jest- usprawniacie pamięć i spostrzeganie wzrokowe oraz rozwijacie ogólną sprawność fizyczną) musicie stosować konkretne zwroty, które pozwolą Waszym dzieciom osłuchać się z językiem i połączyć go z ruchem:

– lay down!

– rise your hand/ arm!

– rise your both hands/ arms!

– hands along the body!

– put your hand on your tummy!

Choinki wyglądają trochę jak strzałki, ale co tam 🙂

Zajrzyjcie jeszcze do materiałów z zeszłego roku- tam też pomysły na gimnastykę dla Mikołaja, który za dużo zjadł i troszkę mu się przytyło… 😉 :

3 SIMPLE CHRISTMAS PHYSICAL ACTIVITIES

Jak Wasze przygotowania do grudniowych zajęć? Macie jakieś godne polecenia pomysły? Zapraszam do dzielenia się w komentarzach 🙂 Piszcie też wiadomości prywatne na profilu Let Them Grow na Fb- chętnie odpiszę i zamieszczę ciekawe treści 🙂

Pliki do pobrania

  • png chr1
    Wielkość pliku: 454 KB Pobrania: 176
  • png chr2
    Wielkość pliku: 476 KB Pobrania: 141
  • png chr3
    Wielkość pliku: 377 KB Pobrania: 114
  • png chr4
    Wielkość pliku: 394 KB Pobrania: 105
  • png chr5
    Wielkość pliku: 364 KB Pobrania: 109
  • png chr6
    Wielkość pliku: 313 KB Pobrania: 106
  • png chr7
    Wielkość pliku: 654 KB Pobrania: 116
  • png chr8
    Wielkość pliku: 521 KB Pobrania: 93
  • png chr9
    Wielkość pliku: 166 KB Pobrania: 96
  • png chr10
    Wielkość pliku: 129 KB Pobrania: 99
  • png chr11
    Wielkość pliku: 146 KB Pobrania: 105
  • png chr12
    Wielkość pliku: 158 KB Pobrania: 121

komentarze 4

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *