WINTER CLOTHES IDEAS
Wydaje się, że o zimowych ciuchach napisano już wszystko. Ale to tylko pozory 😉 W tym roku w mojej głowie powstało kilka nowych pomysłów 🙂 Nie przedłużam więc i zapraszam do inspirowania się propozycjami:
HAVE YOU SEEN MY HAT?
CZEGO POTRZEBUJĘ: krzesełka, czapki (lub innych zimowych ubrań: rękawiczek, szalika, buta itp.), przytulanki lub obrazka ze smutnym misiem
Zabawa utrwalająca nazwy określeń położenia przedmiotów względem innych. Dzieci siedzą w kole, w środku którego jest ustawione krzesełko, a prowadzący wciela się w rolę smutnego misia i recytuje rymowankę:
Have you seen my hat?
-cries a little bear.
Yes, I have seen it
it’s on your chair!
Gdy rymowanka się zakończy prowadzący umieszcza czapkę na krzesełku. W trakcie trwania zabawy zmienia zarówno elementy garderoby (‘Have you seen my…?’) jak i określenia położenia (under, next to). Prowadzący prosi poszczególne dzieci, żeby kładły określone ubrania w odpowiednim miejscu.
Idealnie byłoby, gdyby po pokazie każde z dzieci otrzymało krzesełko oraz określony element garderoby i samodzielnie kładło go w miejscu wskazanym przez prowadzącego w rymowance 🙂
ZABAWA W PARACH
W starszych grupach świetnie sprawdzi się zabawa oparta na współpracy: jedno z dzieci jest krzesełkiem (ugina nogi w kolanach, może też wykorzystać swoje ręce jako podłokietniki, coś jak w fotelu). Druga osoba na polecenie krzesełka umieszcza rękawiczkę na, pod lub obok niego. Po chwili następuje zamiana ról. W tej zabawie liczy się wytrzymałość 💪💪💪
I jeszcze słowo o misiu: warto wydrukować, wyciąć i zalaminować dwa misie- gdy dziecko umieści czapkę w odpowiednim miejscu miś przestaje być smutny (zamieniamy misie). Ćwiczymy przy okazji słówka: happy/ sad.
BIG FAT CAT IS LOOKING FOR ITS HAT
CZEGO POTRZEBUJĘ: wydrukowanych i zalaminowanych czapek w różnych kolorach albo kolorowych woreczków gimnastycznych, które będą imitować czapki
Jako że jest karnawał i wszystkie wróżki dozwolone prowadzący zamienia dzieci w wielkie, tłuste koty (mogą być też małe i chude):
Abracadabra
wizzy wee!
Turn into a big fat cat
one, two, three!
Koty będą poruszały się po sali pomiędzy kolorowymi czapkami lub woreczkami w rytm rymowanki:
Big fat(small thin) cat
is looking for its… blue hat!
Koty muszą jak najszybciej odnaleźć czapkę w wymienionym kolorze. Wpadłam na pomysł odwróconej odpadanki: gdy wykorzystujemy zalaminowane czapki- kot, któremu udało się odszukać odpowiednią- siada obok i dopinguje pozostałe. Może też zostać osobą decyzyjną: będzie nazywał kolor, którego będą szukać koty w kolejnych rundach. W przypadku woreczków gimnastycznych koty, którym uda się szybko chwycić odpowiedni woreczek kładą go sobie na głowę jak czapkę i przez chwilę poruszają się tak, aby się nie zsunął (np. w czasie recytowania wersów: Big fat cat is wearing a blue hat).
LOST MITTENS
CZEGO POTRZEBUJĘ: różnokolorowych rękawiczek (najlepiej pożyczyć od dzieci- wystarczy przejść się po szatni)
WARIANT I
Dzieci siedzą w kole, na środku leżą różnokolorowe rękawiczki. Prowadzący trzymając swoją własną rękawiczkę (moim zdaniem ważne, żeby odróżniała się od reszty i była “dorosła”) chodzi po zewnętrznej stronie koła i recytuje rymowankę:
I lost my mitten!
What can I do?
Somebody help me!
I choose you!
Gdy rymowanka się skończy prowadzący rzuca komuś rękawicę (dosłownie i w przenośni 😉 ). Prosi wybraną osobę o odszukanie określonego koloru/ wzoru rękawiczki. Po prawidłowym wykonaniu zadania dziecko przejmuje rolę prowadzącego i chodzi wokół koła recytując wierszyk przy jego pomocy.
Oczywiście w zabawie można wykorzystać również czapki i szaliki (butów raczej nie polecam). Aby utrwalić słownictwo w środku można umieścić różne elementy garderoby i modyfikować rymowankę: I lost my hat/ glove itd.
Wszystkie rękawiczki należą do mojego dziecka. Dużo? Było ich znacznie więcej, kupiłam na zapas. Dlaczego? Bo znikają w tajemniczych okolicznościach. Niektórym giną skarpetki- zrozumiałe: pralka je zjada. A gdzie znikają rękawiczki? Znając mojego syna, który nie umie żyć chwilą i zwykle martwi się co będzie jutro (“Mamo, a już zawsze będziesz robić to ciasto?”, “Mamo, a jak się wypiszą mazaki to kupisz nowe?”) podejrzewam, że po prostu chowa na je czarną godzinę. Zuch chłopak.
HAT IDEAS
CZEGO POTRZEBUJĘ: czapki, obrazków z określonymi czynnościami do wykonania (u mnie elementy jogi dla dzieci)
Do czapki wkładamy zalaminowane obrazki z czynnościami do wykonania. Dzieci stoją w kole i w rytm krótkiej rymowanki przekazują sobie czapkę. Na kim czapka się zatrzyma- ten ma prawo wylosować kartę z zadaniem. Dzieci mogą wykonywać zadania indywidualnie lub całą grupą.
Snow and ice
-take my advise:
here’s a hat
for warm up!
Swoje karty drukowałam po dwie na jednej stronie.
I to by było na tyle jeśli chodzi o zimowe ubrania. Dajcie znać w komentarzach czy zabawy się Wam przydadzą i czy przypadły do gustu Waszym dzieciom- wszak one wystawiają najlepszą recenzję (bo do bólu szczerą 😀 ).
Pliki do pobrania
-
3
Wielkość pliku: 197 KB Pobrania: 324 -
4
Wielkość pliku: 221 KB Pobrania: 216 -
WINTER CLOTHES
Wielkość pliku: 4 MB Pobrania: 330 -
WINTER CLOTHES (1)
Wielkość pliku: 128 KB Pobrania: 158