BOTTLE CAPS IDEAS: DAY AND NIGHT
Wpis zacznę od narzekań. Tak od razu z grubej rury w nowym roku… Modyfikacja plastikowych nakrętek od butelek to ZŁO świadomie uszczuplające zasoby finansowe nauczycielek 🤬 O co chodzi? Kto mnie czytuje lub obserwuje zna moje zamiłowanie do powtórnego wykorzystywania różnych surowców, włączając w to nakrętki od pojemników po kawie, po słoikach i oczywiście po butelkach po wodzie. Są to dla mnie tanie pomoce dydaktyczne: do liczenia, nauki kolorów, odkrywania, ćwiczenia małej motoryki itp. Czy te nowe zamknięcia, które zakładają, że nakrętka zostanie z butelką można wykorzystać? Można, ALE nie są już one tak stabilne na podłodze/ stole/ stosiku i wygodne w użyciu jak stare. Poza tym trzeba się namęczyć podczas odrywania 😐
A jeszcze dodam, że takie nowe rozwiązanie może również prowadzić do zwiększenia się ilości wad zgryzu u dzieci. Jak to?- zapytacie. Ano wyobraźcie sobie moje prywatne dziecię, które spragnione poza domem, nie posiadające bidonu (no zima jest!) odmawia picia z butelki z takim zamknięciem, bo mu nakrętka przeszkadza (wchodzi na nos lub brodę…). I owe dziecię wybiera z półki w sklepie butelkę z dziubkiem, bo akurat nakrętka butelki z dziubkiem mu nie przeszkadza (jest inaczej skonstruowana). O piciu z dziubka nie będę się rozpisywać.
Zawsze powtarzam: lepsze wrogiem dobrego 🤷♂️
Póki jeszcze nie wszystkie nakrętki są nowoczesne- zbieram.
DAY & NIGHT IDEAS
CZEGO POTRZEBUJĘ: nakrętek po butelkach (ja mam dwa kolory: jasnoniebieski, na który nakleiłam żółte kółeczka oraz ciemnoniebieski)
Temat idealny na zimę, bo zimą zwykle rozmawiamy o upływie czasu (upływa szybko życie, jak potok płynie czas…), patrzymy w niebo (choć ja osobiście patrzę w sierpniu), dostrzegamy zmiany na nieboskłonie, odkrywamy rytm dobowy. Dla swoich 3-latków przygotowałam w tym roku nakrętki na dzień (żółte ze słoneczkiem) i na noc (ciemnoniebieskie, można dodać gwiazdkę lub księżyc). Układałam z nimi rytmy 2-elementowe zwracając uwagę na powtarzalność następstwa dnia i nocy.
IS IT A NIGHT OR IS IT A DAY?
CZEGO POTRZEBUJĘ: nakrętek z poprzednich zabaw, woreczka lub pojemnika, do którego włożymy nakrętki
Podczas zabawy dzieci siedzą w kole i podają sobie woreczek/ pojemnik z nakrętkami w rytm rymowanki:
Come to me and go away.
Is it a night or is it a day?
Ten, u kogo znajduje się woreczek w momencie zakończenia rymowanki losuje nakrętkę i mówi, czy jest to dzień czy noc. Starsze dzieci mogą zrobić z wylosowanej nakrętki tajemnicę i wykonać czynność charakterystyczną dla pory dnia (spanie, jedzenie, taniec itd.). Reszta dzieci musi odgadnąć i nazwać (day/ night).
ZABAWA W PARACH- DLA STARSZAKÓW
CZEGO POTRZEBUJĘ: dwukolorowych nakrętek z poprzednich zabaw lub dwukolorowych woreczków (najlepiej żółtych i ciemnoniebieskich)
Rywalizacja to coś co starszaki lubią najbardziej 😁
(W sumie lubią też współpracować, ale o tym tyle już napisałam…)
Siedzą więc sobie takie starszaki w parach naprzeciwko siebie, pomiędzy nimi dwie nakrętki lub woreczki. Mistrz ceremonii wydaje komendy (night/ day), a zadaniem dzieci jest jak najszybciej chwycić odpowiedni element. Gdy poziom jest bardziej zaawansowany można wymieniać słowa związane z dniem i nocą (dark, bright, pillow, bad, playground, sun, moon, star, sleeping, playing, eating, wearing pijamas itp.). Można liczyć punkty lub nie. Można korzystać z łapek na muchy (jeśli ktoś ma ich odpowiednią ilość). Zabawa gwarantowana 🙂
CO JESZCZE MOŻNA ZROBIĆ Z DOBOWYMI NAKRĘTKAMI?
-rozłożyć je na podłodze, kazać maszerować, a na dany sygnał poprosić o odszukanie odpowiedniego symbolu (day/ night),
-każdemu dziecku dać po dwie nakrętki (dzień i noc) i na stojąco lub siedząco wydawać komendy (np. night- up/ down!), lub poprosić o podnoszenie ręki z odpowiednią nakrętką na początku powoli z zachowaniem powtarzalności (night- day, night- day…), a stopniowo zwiększać szybkość i mieszać dzieciom szyki (night- day, night- night, day- night, day- day…)- ZDECYDOWANIE NAJLEPSZA ZABAWA EVER 😉
-ćwiczyć przekraczanie osi środkowej ciała: dzieci na siedząco wykonują komendy prowadzącego: the sun is rising (nakrętka ze słoneczkiem leży na dywanie po prawej stronie, dziecko prawą ręką podnosi nakrętkę i unosi ją nad głowę, czekając na następną komendę)/ the sun is setting (ręka z nakrętką wędruje na lewą stronę dziecka). Oczywiście nie ma potrzeby mówić tu dzieciom której ręki mają użyć- tam, gdzie znajduje się nakrętka- słońce rozpoczyna swoją wędrówkę,
-ćwiczyć klasyfikowanie- segregować wg kolorów, wkładać do dwóch szarf lub odpowiednio oznaczonych pojemników:
DAY & NIGHT RHYMES
Na koniec dwie rymowanki do dowolnego wykorzystania: można recytować, zgadywać, o którą porę dnia chodzi, wykonywać czynności w rytmie rymowanek, ilustrować ich treść ruchem, potraktować jako inspirację do stworzenia rysunków/ kolaży. Enjoy 🙂
Say hello! Come and play!
Is it a night or is it a day?
See some stars and moonlight.
Is it a day or is it a night?
Czas płynie, świat się zmienia, nic nie jest takie samo, jak było… Śpieszmy się więc zbierać darmowe pomoce dydaktyczne- tak szybko odchodzą…