Zamiast kostki do gry
Dziś kilka pomysłów na to jak urozmaicić zajęcia angielskiego (i nie tylko- korzystać można także przy innych okazjach 😉 ). Rzecz będzie mianowicie o tym czym zastąpić kostkę go gry, na której zwykle liczymy oczka? Eh, po co szukać szukać udziwnień, skoro kostka do gry doskonale się sprawdza? Ano po to, że dzieci lubią wszystko co nowe, nieznane, ciekawe, inne, potrzebują świeżości i częstych zmian. Warto poza tym przygotować naszych wychowanków na zmiany i nie pokazać inne rozwiązania- to rozwinie w nich kreatywność- sami zobaczycie! 🙂 Jest coś jeszcze- ten, kto prowadzi zajęcia (nieważne czy językowe czy inne) codziennie będzie wiedział o co mi chodzi. Na pewno niejednokrotnie usłyszeliście od swoich wychowanków (nie mówię, że od każdego i na pewno nie w grupie 3-letnich maluszków, choć czasem też się zdarza) teksty typu: “Znoooooowuuuuu?”, “Ja wiem co to będzie, już to mieliśmy”, “Eee, to jest nudne!”. Można się zirytować już na samym początku gry/ zabawy? Owszem. Dla naszego własnego dobra- zachowania zdrowia psychicznego 🤪 oraz dla dobra dzieci warto mieć w zanadrzu coś ekstra. Chociażby raz na jakiś czas.
Dziś będzie mało tekstu- przemawiać będą obrazy. Enjoy!
TOILET PAPER ROLLS
JAK KORZYSTAĆ: Wystarczy jakiekolwiek pudełko lub materiałowy worek i pomalowane lub oklejone rolki po papierze- u mnie w grochy, ale równie dobrze możecie okleić je innymi wzorami- w Waszych domach lub placówkach z pewnością nie brakuje ozdobnych dziurkaczy.
PLAYING CARDS
To chyba opcja najprostsza z możliwych 😉 Jest zarówno cyfra jak i odpowiednia ilość elementów. Dzieci będą zachwycone- karty do gry?! Dla dorosłych? Dane nam- dzieciom?! 😀 Nie bójcie się, że oskarżą Was o wzbudzanie w młodych zainteresowania hazardem. W ostatnim czasie obserwuje się powrót do niegdysiejszych metod wychowania, w których to na porządku dziennym była gra w tysiąca czy makao i nikt dorosłych o złe intencje nie posądzał. Rzadko w naszym przedszkolnym liczeniu wychodzimy poza 10, niestraszne więc powinny być nam występujące na obrazkach postaci. A jeżeli się zdarzą to też nie miejmy z nimi problemu, wytłumaczmy ile “oczek” ma walet, ile dama, a ile król. (Pamiętajmy tylko, aby damy na tych kartach miały odpowiedni, niezbyt głęboki dekolt 😅. Nie chcemy być przecież posądzeni o demoralizację. Jakże łatwo o to obecnie…).
Swoją drogą mam takie przemyślenie: karty, wynalazek czasów minionych (pierwsze ponoć oczywiście w Chinach), ale czasów patriarchatu, a jednak ktoś to tak wymyślił, że to nie kobieta była najniżej, ale właśnie facet. Król, Dama, Walet. Co prawda może nie mąż owej kobiety (źródła podają, że walet to sługa), ale zawsze! 😁
Dodatkowa ciekawostka: w taliach kart Hiszpanii i Niemiec damy były pomijane, usuwane lub zastępowane postaciami męskimi. Nie jestem feministką, ale: hm 🤔.
JAK KORZYSTAĆ: Rozkładamy karty obrazkami do dołu na podłodze lub trzymamy je w wachlarzu przed sobą i prosimy poszczególne osoby, aby wybrały jedną. Gdy dzieciaki są starsze lub bardziej obeznane z zasadami- pozwólmy im losować spośród kart trzymanych przez kolegę/ koleżankę.
ICE CREAM STICKS
Nie wiem jak bardzo higieniczne jest zbieranie patyczków po lodach (pewnie wcale…), ale skoro jest lato, a ja tak uwielbiam lody, że jem je prawie codziennie (serio…) postanowiłam zbierać patyczki- idea LESS WASTE jest mi niezmiernie bliska. Mam nadzieję dzięki temu ograniczyć kupowanie kolorowych patyczków w sieciówce na P 😉
JAK KORZYSTAĆ: Patyczki znakujemy cyframi (ewentualnie rysujemy elementy do policzenia mazakami), rozkładamy obrazkiem do dołu w przestrzeni lub pozwalamy losować jak z talii kart.
Gdy chcemy ustalić kolejność graczy: każde dziecko losuje patyczek z cyfrą. Jaką cyfrę wylosuje- taka jest jego kolejność “rzucania kostką” (jakby o tym był wpis 😀 ) podczas gry. Warto wydrukować lub zapisać na paskach papieru imiona dzieci i położyć je równolegle do patyczków z cyframi oznaczającymi kolejność. Wszystko to umieszczamy w dobrze widocznym miejscu- tam, gdzie każdy w razie potrzeby może zerknąć i upewnić się czy dobrze stoi (nieważne czy jest to kolejność podczas gry czy ustawienie w pociągu do wyjścia na plac zabaw). Za ten pomysł dziękuję młodej nauczycielce- Oldze (może kiedyś to przeczyta, nie podpadam więc i nie przypisuję sobie zasług 😉 ). Super rozwiązanie na wieczny problem z ustawianiem się podczas wyjścia (gdziekolwiek): “Ja chcę być pierwszy!”, “Bo ja nigdy nie jestem pierwszy!”. Kwestię kolejności pozostawmy losowi. Małe poczucie niesprawiedliwości jest, ale nikt nie dyskutuje z Opatrznością 😉
YOGURT CUPS
JAK KORZYSTAĆ: Pod kubeczkami po jogurtach umieszczamy po kilka koralików/ kamyków/ kulek/ czegokolwiek, co się zmieści. Za każdym razem, przed losowaniem, w myśl zasady: każdy szczęściu dopomoże, każdy dzisiaj wygrać może- mieszamy kubeczki tak, że już sami nie wiemy gdzie ile jest 😁 (kto nie wie jak mieszać niech zobaczy filmik instruktażowy w filmie “Jak rozpętałem II wojnę światową”).
BOTTLE TOPS
JAK KORZYSTAĆ: W tym szaleństwie jest metoda 🙂 Mianowicie: co sprytniejsi zorientują się o co chodzi i np. podczas grania w planszówkę będą wiedzieli, że warto złapać więcej nakrętek, żeby szybko dotrzeć do mety 😉 Albo też zobaczą, że kolega, który stanął na polu pt. “cofasz się 5 kratek” jest tylko 2 kratki ode mnie więc nie mogę wylosować 2! To też dobrze! (Serio 6-latki potrafią to zaplanować 🙂 ). Chodzi o to, żeby z woreczka wyciągnąć tyle nakrętek, ile akurat nam potrzeba (lub ile się wyciągnie). Wielkość dłoni? Eh 🙂
KINDER SURPRISE EGGS
JAK KORZYSTAĆ: Jajeczka wystarczy włożyć do woreczka (😁) i losować. Pamiętacie moje pszczółki z cyframi na zadkach? Możecie je wykorzystać, a komu nie chce się robić pszczółek może do pustych jajek powkładać kolorowe karteczki z cyframi. Sami wiecie ile jest frajdy z otwierania takiego jajka… 😉
Jeszcze słów kilka do czego można wykorzystać tak przygotowane pomoce:
🔴 wszelkiego rodzaju gry planszowe,
🟠 gry typu ACTIVITIES (“Jump 5 times!”),
🟡 gry tematyczne z liczeniem (“How many apples do you need?”/ “Put 3 apples in the bowl.”),
🟢 dzielenie grupy na zespoły (zespoły tworzą wszystkie osoby, które trafią na poszczególne cyfry),
🔵 ustalanie kolejności wykonywania czynności przez uczestników,
🟣 liczenie: dodawanie lub odejmowanie (dobieramy poszczególne elementy z dwóch zbiorów). Pamiętajmy, żeby w momencie odejmowania zbiór pierwszy obfitował w wartości większe niż zbiór drugi. Chyba, że chcemy od razu wprowadzić liczby ujemne. Nigdy nie wiadomo kiedy trafi się geniusz 😁.
Miało być mało tekstu… wyszło jak zawsze 😂😂😂.
A jakie są Wasze pomysły na kostki do gry inaczej? Zachcecie się podzielić? Koniecznie pozwólcie Waszym pomysłom dojrzeć i ujrzeć światło dzienne! Let them grow!