KACZE OPOWIEŚCI
“Raz na wozie, raz pod wozem… kaczki!”- to cytat z tytułowej piosenki do kreskówki pt. “Kacze opowieści”, którą chętnie oglądałam w dzieciństwie. Kto oglądał? 😉 W ostatnim czasie z moim syneczkiem czerpiemy z lata i wakacji/ urlopu pełnymi garściami: spędzamy miło czas, chodzimy i jeździmy na długie i krótkie wycieczki i obserwujemy przyrodę. Nasze znajome kaczki (służewieckie, nie mylić z żoliborskimi 😄) mają się dobrze, zwykle raczej są na wozie, a nie pod wozem- inaczej sprawa ma się ze znajomymi łabędziami… Była parka, dorobili się 5 młodych, ale niestety… zostały 3 🙁 Winą obarczane są biegające bez smyczy psy… Jak jest naprawdę- nie wiadomo- nikt psa nie złapał na gorącym uczynku. Pozostaje tylko apelować o zwrócenie uwagi i troskę o wszystkie istoty żywe w swoim pobliżu.
A dziś prosta zabawa z rymowanką, nie obędzie się też bez waloru edukacyjnego. Inspiracją są oczywiście nasze (moje i synka) wędrówki oraz wspaniałe bogactwo lata. Na koniec okaże się, że to wszystko jest tak naprawdę bez sensu, trzeba odróżnić fikcję od prawdziwego życia. Będzie słodko- gorzko 🙃. Zaczynamy!
ZABAWA Z RYMOWANKĄ W KOLE
CZEGO POTRZEBUJĘ: sylwet kaczki i kaczora, wyciętych i zalaminowanych obrazków przedstawiających owocowe ciasta, ewentualnie samych owoców
Nazwy smakołyków warto wprowadzić na zwykłych flashcards- odkładamy je na podłogę obrazkiem do dołu i odkrywamy stopniowo, powtarzając ich nazwy wspólnie z dziećmi. Warto przy tym dodać nieodłączne: ‘yummy’ lub ‘yucky’, odgłosy mlaskania, klepanie się po brzuchach itp. co znacznie urozmaica naukę słownictwa. Tak, odgłosy pełne obrzydzenia w starszych grupach gwarantowane (jak jeden zacznie to reszta podchwyci).
Zabawę można prowadzić zarówno z całą grupą jak i indywidualnie (tak jak ja w domu z syneczkiem). W wersji grupowej dzieci sadzamy w kole na podłodze, w środku układamy przepyszne ciasta/ torty, od których ślinka cieknie wszystkim po brodzie 😉 Wybieramy kaczkę- na początku może nią być prowadzący. Kaczka trzyma zarówno swoją sylwetę jak i kaczora. Recytując rymowankę chodzi po obwodzie koła za plecami dzieci, a w trzecim wersie ofiarowuje komuś sylwetę kaczora i zadaje pytanie o ciasto.
Little duck went out one day
Looking for some friends to play.
‘Hi! Hello!’- said handsome drake.
‘Would you like to eat some cake?’
Wybraniec kaczki wybiera spośród wszystkich przepysznych ciast jedno i w zależności od stopnia zaawansowania: albo powtarza po nauczycielu nazwę, albo mówi np. ‘orange cake’, albo stosuje całe zdanie: ‘I want a blueberry cake!’. Proste? Proste. Zachęcamy do wspólnego powtarzania wierszyka lub kończenia poszczególnych wersów np. ‘day’, ‘play’, ‘drake’, ‘cake’.
W zabawie indywidualnej wspólnie z dzieckiem powtarzamy rymowankę i raz dziecko raz prowadzący wciela się w rolę kaczki lub kaczora.
Inne zabawy z wykorzystaniem pomocy:
MR DRAKE- WHAT’S YOUR FAVOURITE CAKE?
Na podłodze kładziemy odwrócone obrazkiem do dołu ciasta i recytując tytułowy rym kładziemy kaczora na jednym z ciast. Zadaniem dzieci jest odkrycie ciasta i odpowiedzenie na pytanie.
DO YOU LIKE…?
W tę zabawę można bawić się indywidualnie, w parach lub z całą grupą. Odkrywamy kolejne torty i pytamy o preferencje smakowe dzieci- mogą odpowiadać chórem (‘Who likes strawberry cake?’), można dwóm osobom dać sylwety kaczek (odpowiadają tylko one), jednak najlepiej zabawa wychodzi w parach (jeżeli odpowiedź jest twierdząca kaczki zachłannie pożerają ciasto- wypróbowałam, to świetna zabawa!). A co jeśli się zdarzy taki delikwent co to powie, że on nie wie, bo nigdy nie jadł cytrynowego ciasta? Wtedy uczymy zwrotu: ‘I don’t know’. I git 🙂
KONCENTRACJA I SPRAWNOŚĆ
Tym razem wykorzystanie specjalistycznego sprzętu sportowego (akurat miałam pod ręką, bo grywam z synkiem w tenisa ławowego 😉). Wymyślanie aktywności rozwijających koordynację ruchową, będących atrakcyjnymi dla (mojego) dziecka to nie lada wyzwanie…
Tak więc można bawić się w kelnerów ćwicząc słownictwo i wspomnianą wyżej koordynację. Można także wykorzystać poszczególne części ciała i przypomnieć sobie słownictwo z zakresu body parts:
MEMORY
Tego już opisywać nie trzeba, chciałam tylko pokazać, że różne przedmioty nadają się do zwykłych gier i zabaw, które może już spowszechniały. Nowe elementy wprowadzają świeżość, uatrakcyjniają znane czynności i regułki. A że coś spod przedmiotu wystaje? Tym lepiej:
DON’T FEED US BREAD!
Słów kilka na temat mądrego dokarmiania ptaków. Powinna być to wiedza powszechna- a nie jest. Karmienie pieczywem, bułeczkami i ciastem jest niedopuszczalne! Chleb w czasie trawienia wytwarza kwas, który zakwasza układ pokarmowy ptaków, prowadząc do biegunek i innych poważnych schorzeń, np. kwasicy żołądka lub zespołu anielskiego skrzydła, nieuleczalnego u dorosłych ptaków, który powoduje wyrastanie skrzydeł do góry, co utrudnia lot i może doprowadzić ptaki do śmierci. Tako rzecze specjalista. Powyższe zabawy są tylko zabawami- warto porozmawiać z dziećmi na temat sposobów pomocy ptakom. W tym celu powstała rymowanka, którą możecie zaśpiewać/ zarapować do utworu pt. ‘Average duck face’ (Mike Franklyn):
Na koniec ciekawostka i zagadka w jednym: znajdź coś dziwnego na zdjęciu poniżej (choć nie jest to nowość ani dla kaczki ani innych gatunków):
Czy już wiecie? 😉
Mama kaczka stoi na jednej nodze! Nie jest chora ani niepełnosprawna- stojąc na jednej nodze chroni się przed nadmierną utratą ciepła (choć chyba trochę się zapomniała, bo wcale nie stoi w wodzie 😅). Podobnie zachowują się na przykład flamingi, które potrafią stojąc na jednej nodze (w lodowatej wodzie oczywiście) spać 😉
Znacie jeszcze jakieś ciekawostki na temat ptaków? Ja znam 🙂 I zamierzam je wykorzystać w nowym e-booku inspirowanym życiem zwierząt. Takie połączenie nauki języka angielskiego z poszerzaniem wiedzy z zakresu środowiska przyrodniczego. Interested? Szczegóły wkrótce!