Blog

AUTUMN TREES

Czas na jesienną zabawę matematyczną. Jak zawsze będzie jedna zabawa, jeden rodzaj pomocy, ale sporo wariantów, będziemy piec wiele pieczeni na jednym ogniu 🙂 Co do samych pomocy dydaktycznych… Gdzieś ostatnio wyczytałam, że nasz guru od wytycznych czyli Sanepid uważa rolki po papierze toaletowym za materiał skażony, niehigieniczny, niedopuszczalny w zabawach w przedszkolu. Nie sposób się z nim nie zgodzić, ale… jakże puste byłoby życie przedszkolaków bez tych uniwersalnych pomocy dydaktycznych!!! Sanepidzie, zlituj się!

GROW UP, TREE!

CZEGO POTRZEBUJĘ: rolek po papierze toaletowym, dodatkowo kolorowych papierowych liści lub innych elementów, z których stworzymy koronę drzewa (ci, którym rolki po papierze nie w smak mogą sami skleić kartki bloku technicznego- powstaną całkiem niezłe rolki)

Jako, że cały czas pozostajemy w tematyce jesiennej, a ja osobiście nastawiłam się na dłuższe świętowanie Dnia Drzewa- rolki malujemy farbami lub oklejamy bibułą. Warto też przedtem przeciąć je nożyczkami na pół.

Moje brzozowe rolki wyglądają raczej jak zebra… 😉

Z tak przygotowanych materiałów korzystamy podczas zabawy. Jej sednem będzie ustawianie rolek na sobie i tworzenie drzew- niższych, wyższych- komu jakie odpowiada i jakie uda się stworzyć. Kształtujemy przez tę zabawę pojęcia związane z wysokością (high, low), a także możemy porównywać konstrukcje względem siebie (higher than/ lower than- to już wyższa szkoła jazdy!). Co robimy przy okazji? Oczywiście mała motoryka, precyzja ruchów, ale także wyobraźnia przestrzenna. Może być też kupa dobrej zabawy jak to w przypadku zabaw konstrukcyjnych bywa 🙂 Uczymy się też przy tym radzenia sobie z porażką- nie tak łatwo ustawić na sobie kilka elementów…

Czasem wyjdzie też coś na kształt Krzywej Wieży w Pizie 😉

Warianty zabawy:

1. Budowanie wg wzoru

Rolki oznaczamy różnymi symbolami- mogą być to cyfry, kształty, kolory, owoce, dary jesieni itp. Pokazujemy dzieciom drzewo stworzone przez nas, a ich zadaniem jest zbudowanie takiego samego- z odpowiednią kolejnością poszczególnych oznaczonych elementów. Warto też zaproponować, aby to dzieci stworzyły drzewo, które my- dorośli- mamy odwzorować.

2. Budowanie wg wzoru na kartce

Drukujemy (lub po prostu rysujemy) karty z obrazkową instrukcją w jaki sposób należy stworzyć drzewo- oznaczamy przy pomocy określonych symboli poszczególne rolki.

Można zachęcić dzieci do stworzenia własnych kart dla rówieśników. To dopiero frajda!

3. Budowanie wg kolejnych liczb

Chodzi o to, żeby stworzyć drzewo, którego pień będzie miał elementy oznaczone cyframi ułożone w określony sposób- rosnąco lub malejąco. Jeżeli ktoś ma już wprawę nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zacząć nie od 1, a np. od 4 🙂

4. Budowanie z dodawaniem

W tym przypadku albo dodajemy do siebie liczby znajdujące się na pniu, a wyniki porównujemy z innymi graczami albo idziemy jeszcze dalej: planujemy nasze drzewo w ten sposób, aby uzyskać pożądaną liczbę- tylko dla prawdziwych orłów!

Tak stworzony las może posłużyć za dekorację albo eksponat do kącika przyrody
(tylko ten Sanepid…)

Sporo tego, prawda? Dużo umiejętności zarówno do kształtowania, ćwiczenia jak i diagnozowania (a to na początku roku szkolnego bardzo się przydaje). Myślę, że propozycja najlepiej sprawdzi się jako zabawa stolikowa, angażująca kilka osób- nie sposób przeprowadzić jej z całą grupą… chyba, że nazbieraliście naprawdę dużo rolek po papierze 😉

Kolejny wpis będzie o jesiennej pogodzie i innych typowo jesiennych zagadnieniach. A może chcecie zgłosić zapotrzebowanie na jakiś konkretny temat? Jak zawsze- do usług 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.