LET IT SNOW!
Na samym początku mojej przygody z blogiem napisałam: “Chcesz dobrych pomocy dydaktycznych? Zrób je sobie sam!”. Zdanie podtrzymuję- na bieżąco robię sobie pomoce, które będą mi potrzebne do zajęć, czasem inspiruję się tym co znajdę w necie i sklepach typu Pepco, bo mają tam super rzeczy, ale jak dla mnie zbyt… plastikowe 😀 A jako, że nie chcę napędzać tego koła zwanego konsumpcjonizmem różne pomoce robię sama.
Dziś związane z zimą SNOWFLAKES- idealne dla dzieci przedszkolnych z każdej grupy wiekowej. Zrobiłam je z kartonów (skoro już popełniłam grzech kupowania przez Internet i dostawy do paczkomatu to staram się nie generować nowych śmieci i wykorzystywać surowce jak się da), pomalowałam farbami i oto są- całkiem interesujące, nietypowe pomoce do zabaw 🙂 Jak je wykorzystać? Czytajcie, inspirujcie się i działajcie! ⬇⬇⬇
HOW ARE YOU?
CZEGO POTRZEBUJĘ: opcjonalnie- wydrukowanych smutnych i uśmiechniętych buziek
To dobra propozycja na rozpoczęcie zajęć. Z młodszymi i ze starszymi dziećmi. Opiera się na prostej rymowance, do której możemy dodać obrazki z emotikonami (zamieściłam je w jesiennym wpisie, do pobrania tutaj: https://letthemgrow.pl/3-fox-activities-for-autumn/ ). Powtarzamy rymowankę na wielu zajęciach zimowych do czasu, aż dzieciaki ją opanują i będą potrafiły samodzielnie odpowiedzieć na pytanie o samopoczucie (oczywiście mowa o tych starszych, chociaż kto wie? 😉 ). Pokazujemy stosowny gest np. kciuki uniesione lub opuszczone, wesoła lub smutna mina, można też użyć emotikonów. W miarę jak dzieci nauczą się rymowanki możemy wskazywać poszczególne osoby i prosić o odpowiedzenie na pytanie. Można stosować tę rymowankę także jako przerywnik w innych aktywnościach. W ten sposób wszystkie dzieci będą miały szansę zostać przepytane 😉 Młodsze dzieci przy “mówieniu” o swoim samopoczuciu mogą po prostu wskazać odpowiednią buźkę 🙂
😊 🙁 😊 🙁 😊 🙁 😊 🙁 😊 🙁 😊 🙁
One little snowflake falling from the sky.
How are you today?
I am fine! / I’m not fine!
Dance, dance, dance,
Dance all around!
Fall very slowly
And sit on the ground.
Podczas recytacji wierszyka jego treść ilustrujemy ruchem.
COUNTING TIME
CZEGO POTRZEBUJĘ: kostki lub papierowych karteczek z cyframi
To aktywność dla każdej grupy wiekowej. W młodszych- to kostka decyduje ile płatków śniegu trzeba położyć. W starszych- kartoniki z cyframi. Można zrobić stacje w różnych częściach sali- w wyznaczonych miejscach położyć kartoniki z cyframi, połączyć dzieci w pary, zaopatrzyć je w snowflakes-y i wypuścić w teren dając wcześniej instrukcję każdej z grup: find yellow/ blue number. Gdy dzieciaki wykonają zadanie zbieramy wszystkich i komisyjnie sprawdzamy poprawność 🙂
ANNA’S SNOWFLAKE
Jeśli chcesz:
❄ uzyskać skupienie uwagi wśród swoich uczniów,
❄ pobudzić ich kreatywność ruchową,
❄ poćwiczyć słownictwo- kolory, cechy wyglądu, płeć (choć nie wiem czy to bezpieczne…),
❄ utrwalić czasowniki ruchu
ta zabawa jest dla Ciebie! (i Twoich uczniów też 😉 ).
Zabawa jest prosta i polega na wykonywaniu komend zawartych w piosence/ wierszyku. Otóż będziemy wywoływać kolejno płatki śniegu należące do poszczególnych osób: w młodszych grupach wywołujemy po imieniu, w starszych natomiast po cechach wyglądu- np. brown-haired lub blond-haired, tall lub short, blue-eyed… i tak dalej 🙂 Śpiewamy na melodię “Panie Janie”:
Anna’s snowflake, Anna’s snowflake
Please stand up! Please stand up!
Let’s dance in the air, let’s dance in the air
Freeze and stop! Freeze and stop!
Twoim dzieciom może być łatwiej, gdy zamiast ‘let’s dance’ zaśpiewasz ‘dance, dance’- powtórzysz wtedy czasownik ruchu. Dziecku pozwoli to uniknąć paniki, gdy nie usłyszy raz wyśpiewanego słowa 🙂 W tym wersie zmieniaj dowolnie czasowniki- w zależności od umiejętności dzieci np. jump, fly, turn…
SNOWFLAKES MEMO
CZEGO POTRZEBUJĘ: wydrukowanych okrągłych obrazków do przyklejenia pod spód płatków śniegu
Oto własnoręcznie wykonane memory 😉 Nie ma tu nic skomplikowanego ani odkrywczego więc tylko napiszę, że aktualnie potrzebowałam obrazków z typowo zimowymi ubraniami, takie też sobie wydrukowałam 🙂 Jeżeli ktoś ma chęć- niech się częstuje ⬇⬇⬇, ale uczciwie ostrzegam, że wiele brakuje im do ideału- nie są super równe, a to z powodu nagromadzonych ostatnio obowiązków. Ale na moje potrzeby- jest ok 🙂
Oczywiście możecie stworzyć memory na własne potrzeby- narysować na odwrocie figury geometryczne, cyfry, kolorowe kropki, a może Wasze dzieci same sobie wymyślą coś co aktualnie jest dla nich ważne? 🙂
SNOWFLAKE SONG
CZEGO POTRZEBUJĘ: nagrania piosenki “Little snowflake”
Ta zabawa jest ok zarówno na wyciszenie jak i utrzymanie skupienia uwagi. Piosenka “Little snowflake” powszechnie znana, lubiana, a nawet uwielbiana 🙂 Każda śnieżynka ma swojego właściciela, który pomaga jej ‘falling from the sky’ i znaleźć odpowiednie miejsce na ciele 🙂 (ćwiczymy body parts)
Spróbujcie też zatańczyć do utworu “Let it snow”- gwarantuję, że dzieciaki szybciutko załapią kiedy i w jakim tempie mają spadać płatki śniegu 🙂
Powiem Wam, że mimo, że te moje płatki śniegu nie są piękne to:
1. Nie przeszkodziło to jednemu z maluszków spróbować czy przypadkiem nie są to jakieś pyszne lody 🍦 (Taka to była dla niego nowość, że po prostu musiał spróbować 😁. Ale chyba nie smakowało… tak wynikało z miny. Zresztą- konsumpcji nie kontynuował.)
2. Jedna z dziewczynek stwierdziła: Ach, to jak w Krainie Lodu!!! Kocham ten płatek śniegu! 😍
3. Chyba właśnie dlatego, że nie są piękne jeden z chłopców próbował swój płatek wyrzucić do kosza, po czym- gdy nie pozwoliłam- zalał się łzami 🤣 Widocznie idea wtórnego wykorzystywania surowców nie do końca do niego przemawia 😁
Tej zimy jeszcze jeden post czeka na publikację… to jest: na napisanie 😀 Ale już mogę obiecać, że będzie mega przyjazny i atrakcyjny dla dzieci, choć jednocześnie nie skomplikowany 😉 W międzyczasie polecam zeszłoroczny post i pomysły na zabawy łączące ze sobą tematykę Grandparents, Space i Emotions :
https://letthemgrow.pl/grandparents-and-stars/
Pliki do pobrania
-
MITTENS
Wielkość pliku: 43 KB Pobrania: 346